Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Nieuw en gemoderniseerd materieel

Intercity Nieuwe Generatie

Begin juni 2020 reed de eerste testtrein van de Intercity Nieuwe Generatie in Nederland. Deze snelle (max. 200 km/u), enkeldeks treinen zijn zowel geschikt voor de hogesnelheidslijn als het hoofdrailnet. In totaal gaat het om 79 treinen met 25.000 zitplaatsen. Met onder meer (rolstoeltoegankelijke) toiletten, wifi, reisinformatieschermen, ledverlichting met Intelligent Light Control, USB-punten en stopcontacten in 1e en 2e klas, een schuiftrede voor betere toegankelijkheid, comfortabele stoelen en extra bagageruimte is de trein voorzien van alle gemakken.
Na een periode van testen in het buitenland zijn Alstom, ProRail en NS gestart met het testen, toelaten en opleiden in Nederland. Doel is een betrouwbare introductie van de nieuwe trein voor onze reizigers. Mede door gesloten landsgrenzen en fabrieken als gevolg van corona, verschuift de testplanning en het tempo waarin de nieuwe treinen gebouwd kunnen worden. Alle inspanningen zijn erop gericht om de eerste Intercity Nieuwe Generatie vanaf eind 2021 te rijden.
De eerste treinen gaan rijden in de huidige IC Direct-dienstregeling op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda. Daarna volgt het traject Den Haag-Eindhoven. NS wil de nieuwe Intercity’s in de toekomst ook gaan inzetten op een nieuwe rechtstreekse treinverbinding van Breda en Rotterdam via Amsterdam Zuid naar Zwolle, Leeuwarden, Assen en Groningen. Zo kunnen we steeds meer bestemmingen via de HSL rechtstreeks met elkaar verbinden. Aanvullend is een serie van 20 Intercity’s besteld die naast inzet op het binnenlands spoor ook geschikt zijn om naar Brussel te rijden.

Nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers

In april 2020 is NS een Europese aanbesteding gestart voor een nieuwe generatie toegankelijke dubbeldekkers die geschikt is voor snelheden tot 160 km/uur. Daarbij kijkt NS naar een trein die bestaat uit zowel enkeldeks- als dubbeldeksrijtuigen die de noodzaak van een hoge capaciteit met een goede toegankelijkheid combineert. De treinen zijn bedoeld ter vervanging van oudere treinen, zoals de dubbeldekkers van het type DDZ, die over een aantal jaar het einde van de levensduur bereiken. Ook kunnen we voorzien in de langetermijnbehoefte aan dubbeldekkers.
Omdat de aanschaf van een nieuwe trein een proces is van zo’n 7 jaar, is NS de aanbesteding dit jaar gestart. De basisorder betreft zo’n 30.000 stoelen met diverse opties voor aanvullende bestellingen en tevens een mogelijkheid voor het bestellen van soortgelijke treinen voor grensoverschrijdend treinverkeer. Na afronding van de eerste fase van het aanbestedingstraject volgt een definitief besluit over de te bestellen treinen. Het streven is om in 2022 het contract met een leverancier te tekenen. Op basis van de huidige inzichten komen de eerste nieuwe treinen vanaf 2027 op het spoor.

Modernisering van Intercity’s

NS heeft tot en met 2020 in totaal 80 dubbeldekstreinstellen (VIRMm1) met 415 rijtuigen gemoderniseerd met comfortabele stoelen, moderne verlichting, oplaadvoorzieningen in de eerste klas en kunst. Alle vernieuwde treinen rijden inmiddels in de dienstregeling. De werkplaats in Haarlem is nu gestart met de modernisering van 45 dubbeldekkers van het type VIRM2/3. Daarbij gaat het om 242 rijtuigen met 24.500 zitplaatsen. De eerste vernieuwde treinen uit deze serie gaan vanaf 2021 het spoor op.

Nieuwe Sprinters

Sinds 9 december 2018 rijden de eerste van de in totaal 206 bestelde nieuwe Sprinters (type SNG) van de Spaanse treinfabrikant CAF. Inmiddels rijden er nu ruim 100 van deze Sprinters op het Nederlandse spoor. De nieuwe Sprinters passen bij een comfortabele reis: een transparante, open, aantrekkelijke en energiezuinige trein, voorzien van wifi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, leren stoelbekleding, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

Vernieuwing Sprinters

NS heeft inmiddels meer dan de helft van 131 treinstellen van het type SLT vernieuwd. De gemoderniseerde Sprinters hebben rolstoeltoegankelijke toiletten, een schuiftrede, 2 gemarkeerde plaatsen voor rolstoelen, een speciale noodknop en tactiele (voelbare) informatie voor mensen met een visuele beperking. Naar verwachting eind 2021 hebben we alle SLT-treinstellen vernieuwd.

Toevoegen aan verslag
Print pagina