Vooruitzichten voor 2021

De EMA in het geval van ScotRail en de ERMA-contracten voor de DfT-TOC’s hebben voor Abellio gezorgd voor stabiliteit in deze vooralsnog onzekere tijden. Onze onmiddellijke prioriteiten zijn het nakomen van de vier door het DfT en TS gestelde criteria, het beperken van het opbrengstenrisico voor Merseyrail bij eventuele nieuwe lockdownbeperkingen en het optimaal voorbereiden van elk van onze bedrijven om onze reizigers van dienst te zijn zodra de vraag naar openbaar vervoer zich herstelt van de gevolgen van de coronapandemie wanneer vaccinatie plaatsvindt en de beperkingen worden opgeheven.
Verder treft Abellio voorbereidingen voor de overgang van de ERMA’s naar onderhandse gunningen voor de DfT-TOC’s. Ook lopen we vooruit op verdere hervormingen ten aanzien van de mogelijke instelling van een nieuw onafhankelijk orgaan voor toezicht op de infrastructuur en toekenning van contracten voor spoorwegexploitatie. Wat Abellio Bus betreft, blijven we strategisch bieden op routes in Londen en onderzoeken we mogelijkheden om onze busconcessies uit te breiden naar andere grootstedelijke gebieden in Engeland.