Leren bij NS

NS stimuleert medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Dat helpt om inzetbaar en aantrekkelijk te blijven voor de interne of externe arbeidsmarkt. NS investeerde in 2020 meer dan € 15 miljoen in opleidingen en andere leeractiviteiten. Dat is minder dan in 2019 (€ 21 miljoen) vanwege uitgestelde of afgestelde opleidingen. In totaal volgden NS-medewerkers 196.031 opleidingsactiviteiten.

Leven lang leren

Vanuit ons eigen NS Leercentrum leiden we nieuwe medewerkers zelf op en onderhouden we de vakkennis van NS-medewerkers met verschillende vormen van leren, zodat zij hun kennis en vaardigheden continu kunnen ontwikkelen. Denk aan simulatoren, e-learnings, apps, vakpagina’s voor leren in het werk en klassikale leermethoden. Dat aanbod vernieuwen we voortdurend. We zijn zo snel mogelijk na het begin van de coronacrisis de basisleerwegen, herinstructies en werkoverleggen online gaan aanbieden. Dat betekende een grote omschakeling, zowel voor de mensen van het leercentrum als voor de deelnemers.

Vakmanschap centraal

De samenwerking met MBO Amersfoort voor de opleiding van hoofdconducteurs is in 2020 uitgebreid naar 17 leerlingen. Via ROC Amsterdam, ROC Twente en STC stroomden in 2020 circa 50 machinisten in. Binnen NS zelf rondden in 2020 174 hoofdconducteurs, 67 algemene servicemedewerkers en 74 medewerkers Veiligheid & Service hun basisopleiding succesvol af.

Materieeltechniek en de TechniekFabriek

In de TechniekFabriek, de technische opleiding waar huidige en toekomstige treinmonteurs een intensief mbo-programma volgen, volgden eind 2020 34 studenten een tweejarig leertraject mechatronica, 17 eerstejaars en 17 tweedejaars. Er stroomden afgelopen jaar 33 studenten vanuit de TechniekFabriek door naar een baan bij NS. Afgelopen jaar hebben we masterclasses ontwikkeld om studenten op afstand zoveel mogelijk te betrekken bij de praktijk. Na een korte stop zijn in juni de lessen weer gestart en hebben alle studenten uiteindelijk tijdig kunnen doorstromen naar een baan. De eerstejaars hebben in september hun laatste modules behaald en zijn oktober gestart met het tweede jaar.
Om studenten te laten leren  in een gecontroleerde omgeving hebben we een pilot met virtual reality ingezet. De resultaten zijn goed, deelnemers zijn enthousiast en zien toegevoegde waarde.