Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Drempelloos reizen

Om de trein aantrekkelijk te houden, investeren we in vervoer dat een goede aanvulling is op de trein. Zo maken we de reis voor en na de trein prettig en dragen we bij aan een gemakkelijke reis van deur-tot-deur.

Fietsparkeren

Circa 45% van de treinreizigers komt met de fiets naar het station. Zij kunnen gebruikmaken van 193.500 bewaakte stallingsplaatsen, ruim 306.000 onbewaakte stallingsplaatsen en 11.400 fietskluizen bij de stations. ProRail en NS Stations ontwikkelen samen met partners fietsenstallingen waar treinreizigers hun fiets op een gemakkelijke en prettige manier kunnen stallen. Onder meer met iedere eerste 24 uur gratis stallen in 64 fietsenstallingen, digitale verwijzing naar vrije plekken, gebruik van de OV-chipkaart en een uniforme uitstraling. In 2020 zijn acht fietsenstallingen geopend, waaronder Den Haag Centraal (7.000 plekken), Tilburg Noordzijde (3.900 plekken) en Zwolle (5.800 plekken).

Bikelanes en in- en uitcheckpalen

NS Stations heeft in 2020 een pilot gedaan in de fietsenstallingen op station Breda en Harderwijk met de introductie van bikelanes en in- en uitcheckpalen als toegangssysteem. Reizigers kunnen daarmee nog sneller en makkelijker hun fiets stallen met hun OV-chipkaart of met een tag (chip) op de fiets. Bij stalling van meer dan 24 uur kunnen ze gemakkelijk contactloos afrekenen. De evaluatie van de pilot laat zien dat reizigers deze service erg waarderen. De planning is om in 2021 10 stallingen te voorzien van deze bikelanes en in- en uitcheckpalen.

Fiets & Service

Fiets & Service is een formule voor fietsreparatie, fietsonderdelen en fietsaccessoires. In totaal waren er eind 2020 32 reparatiepunten Fiets & Service op 28 stations.

OV Fiets

Reizigers maakten in 2020 3,1 miljoen ritten (2019 5,3 miljoen) op de OV Fiets. In totaal zijn er ruim 21.700 OV-fietsen beschikbaar op 305 locaties. Dat is een stijging van ongeveer 1.700 fietsen ten opzichte van 2019. Het klantoordeel over OV Fiets bleef gelijk. Klanten gaven gemiddeld een 8,1 (2019: 8,1). We bleven met overheden en ProRail in gesprek over de benodigde ruimte in stallingen voor OV Fiets.
In 2020 is er een succesvolle pilot geweest met een nieuw fietsslot met de OV-chipkaart als sleutel. Met de OV-chipkaart gaat de fiets van het slot en start de verhuur. Door de fiets na gebruik in de stalling weer op slot te zetten, eindigt de rit. In 2021 krijgen alle bemenste uitgiftepunten OV-fietsen met het nieuwe slot. De ontwikkeling van een nieuw OV-fietsuitgiftepunt op onbemenste locaties loopt.

Autoparkeren

Ruim 5% van de treinreizigers komt met de auto naar het station en parkeert daar. In 2020 heeft NS Stations bij 2 stations zelf P+R-capaciteit uitgebreid: station Brummen (volledige vernieuwing): 50 parkeerplaatsen en bij station Zwolle (nieuw) 209 parkeerplaatsen. Verder hebben we op 9 locaties geïnvesteerd in apparatuur. In 2020 is daarnaast op P+R-locaties bij een station met een slagboom een nieuw parkeersysteem met kentekenherkenning getest. Reizigers waardeerden de snelheid en gemak ervan. Treinreizigers krijgen bij het maken van een treinreis korting op het parkeertarief. Na deze geslaagde pilot, is in september gestart met de landelijke uitrol. In 2021 verwachten we alle 54 P+R locaties met slagboom te hebben voorzien van het nieuwe systeem.

NS Zonetaxi

In 2020 konden reizigers in totaal op 328 stations gebruikmaken van NS Zonetaxi. Online boeken en vooraf betalen via iDEAL maken het eenvoudig om een zonetaxi te regelen.

Pilot in NS Lab app met deelmodaliteiten

In 2020 is NS in Rotterdam gestart met het faciliteren van andere vormen van vervoer (zoals e-scooters en e-auto’s) om eenvoudiger te reizen van deur tot deur. Via de NS Lab app worden als proef verschillende vervoersmiddelen aangeboden. Reizigers die via de NS Lab app registreren en boeken krijgen hier ook korting op. De pilot loopt door in 2021 en vindt plaats in samenwerking met vier verschillende aanbieders. Zo doen we ervaring op met de potentie van nieuwe vormen van vervoer als onderdeel van de deur-tot-deur reis en het technisch aansluiten van partijen en verschillende processen zoals plannen, boeken en betalen.

Mobiliteitsbeleid voor werkgevers

NS heeft op 3 december het Belgische IT-bedrijf Vaigo overgenomen. Zakelijke klanten van NS kunnen daardoor binnenkort via een nieuw platform eenvoudig een duurzaam en flexibel mobiliteitsbeleid voeren voor werknemers. Het platform is te koppelen aan de salarisadministratie en werkgevers kunnen gemakkelijk reisbudgetten voor hun werknemers instellen en beheren. Werknemers kunnen zelf kiezen met welk openbaar vervoer ze reizen.

Toevoegen aan verslag
Print pagina