Ga naar website navigation Ga naar artikel navigatie Ga naar inhoud

Toegankelijkheid

NS heeft de ambitie om reizigers met een beperking gelijkwaardige reismogelijkheden te bieden: steeds meer zelfstandig en met hulp waar nodig.

NS Perronwijzer-app

In 2020 introduceerde NS in samenwerking met de Oogvereniging de NS Perronwijzer-app. Reizigers die de borden boven de perrons niet of moeilijk kunnen lezen, krijgen via de app informatie over de eerstvolgende vertrekkende trein van het betreffende perron, de vertrektijd, de eindbestemming, het treintype (Sprinter of Intercity) en bijzonderheden, zoals vertraging of een melding om niet in te stappen.

Zelfstandig toegankelijke Sprinters

In 2020 stroomden meer toegankelijke sprinters van het type SNG en SLT in. Inmiddels is een groot gedeelte van de Sprinters toegankelijk voor mensen met een beperking.

Reisassistentie

Het aantal stations met reisassistentie steeg met 25. In totaal biedt NS nu op 168 stations waar NS halteert (68%) reisassistentie. Daarnaast kregen klanten die met reisassistentie reizen, de mogelijkheid om de assistentieverlener op het vertrekperron te ontmoeten. Daardoor wordt de meldtijd voor klanten korter. Sinds de invoering van deze mogelijkheid in september maakt inmiddels 93% van de reizigers met reisassistentie gebruik van de assistentieverlener.

Reisvoorbereiding

Via de toegankelijkheidspagina’s op NS.nl kunnen reizigers met een beperking voor vertrek hun reis plannen. In samenwerking met belangenorganisaties voor mensen met een beperking hebben we deze pagina’s begin 2020 vernieuwd. Na het begin van de coronacrisis hebben we speciale filmpjes geplaatst, waarin de mogelijkheden van reizen met een beperking in coronatijd worden toegelicht. Deze filmpjes zijn toegespitst op de verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld met gebarentaal.

Toevoegen aan verslag
Print pagina