Concernrisico | Ontwikkeling 2020 | Beheersmaatregelen |
---|---|---|
1. Veiligheid: | NS werkt op basis van het Hearts & Minds model aan beheersing van de veiligheidsrisico’s. De toprisico’s zijn per domein in kaart gebracht en daar wordt op gestuurd. Deze risico’s zijn herijkt naar aanleiding van de coronacrisis, en waar nodig zijn nieuwe maatregelen getroffen. | • Reizen per spoor is een van de veiligste vormen van mobiliteit. NS wil de veiligheid blijven verbeteren door het beheersen van de veiligheidsrisico’s en het continu verbeteren van de veiligheidsprestaties. Om dit brede werkveld te beheersen is een heldere governance per bedrijfsonderdeel neergezet naast de centrale organisatie voor Security. Er is veel vooruitgang geboekt, maar op enkele gebieden (o.a.Cyber, zie risico 9) is nog meer werk nodig om de gewenste volwassenheid te bereiken. |
2. Non compliance: | De beheersing van compliance is in 2020 verder versterkt, als onderdeel van een meerjarentraject op het gebied van integriteit en compliance. Het management op compliancerisico’s is in samenspraak met de business verdiept en verbreed. Daarnaast is de beleidsvoering, monitoring en verantwoording op compliance verder uitgebouwd. | • De NS-gedragscode is vernieuwd en het beleidshuis is verder uitgebouwd. Verder is er verder ingezet op compliancekennis en -awareness, onder andere door NS-brede trainingen op de gebieden integriteit, mededinging en privacy. Het NS Risk Framework is verder ontwikkeld zodat compliance effectief wordt meegewogen. |
3. Omzet: | De omzet is in 2020 fors gedaald, en ook de verwachtingen voor komende jaren ligt substantieel lager onder andere door meer thuiswerken. Ook is een nieuwe economische recessie niet ondenkbaar. | • Diverse onderzoeken hebben plaatsgevonden om inzicht te krijgen in veranderend reisgedrag, en reizigersprognoses worden met grotere regelmaat geüpdatet. Op basis hiervan worden investeringen en de dienstverlening zo nodig aangepast. |
4. Besparingen: | De coronacrisis heeft desastreuze gevolgen voor ons financieel rendement. Om de uitgaven daarmee in balans te brengen heeft NS een besparingsprogramma van € 1,4 miljard opgezet voor de Nederlandse organisatie en waar een belangrijke transformatie voor nodig is. | • Een dedicated team is ingericht om de transformatie aan te jagen en besparingsinitiatieven uit te werken voor directe en indirecte medewerkers. Hierin wordt samenwerking gezocht met sociale partners en medewerkers. 2020-besparingen zijn reeds doorgevoerd en diverse adviesaanvragen zijn ingediend. Investeringsplannen worden aangepast en zo mogelijk getemporiseerd. Prognoses worden periodiek herijkt en voortgang gemonitord. |
5. Buitenland: | Abellio UK heeft omzetrisico op treincontracten. Opdrachtgevers hebben vanaf maart 2020 het omzet- en kostenrisico overgenomen. Om de huidige contracten vervroegd te kunnen eindigen en aanspraak te kunnen maken op een nieuwe contractvorm zal een beëindigingsvergoeding worden overeengekomen. | • Abellio voert overleg met de opdrachtgevers in VK en Duitsland over aanpassing van de contracten zodat minimaal een break-even resultaat toekomstig haalbaar is. Het financiële risico voor NS is beperkt tot de afgegeven garanties voor de Abellio-entiteiten. Voor een paar contracten in het Verenigd Koninkrijk wordt het financiële risico gedeeld met joint-venture partners. |
6. HSL-Zuid: | De prestaties en de risicobeheersing zijn in 2020 verder verbeterd, en het tekort aan zitplaatsen is niet opgetreden door het effect van de coronacrisis. De kpi’s zijn gevoelig voor risicofactoren die samenhangen met de complexiteit van de HSL-Zuid. De ICNG-oplevering is vertraagd en met IenW zijn nieuwe afspraken gemaakt. | • Verbeterprogramma HSL-Zuid werkt samen met ProRail aan verdere maatregelen om de operationele prestaties te verbeteren. Het verbeterpakket infrastructuur van IenW van € 60 miljoen is verlengd tot eind 2022 waardoor infrakwaliteit minder leidt tot treinuitval. |
7. Infra: | Als gevolg van uitstel van productstappen naar aanleiding van de coronacrisis is er iets meer ruimte omdat reizigersgroei wordt getemporiseerd en als de (timing van de) productstappen in gevaar komt, dan sturen we op tijdige duidelijkheid/communicatie om de impactbepaling scherp te hebben en daarmee de verwachtingen te managen met de stakeholders. Daar staat budgetdruk op infra-investeringen en uitloop van werkzaamheden (onderhoud) tegenover, die tot infraknelpunten kunnen leiden met impact op onze dienstverlening. Er blijft druk op Groot Amsterdam, vooral ook door de afhankelijkheid tussen verschillende projecten en de vele werkzaamheden. | • Het Middellange Termijn proces samen met ProRail is verbeterd en bevordert transparantie in besluitvorming. |
8. IT: | Het risico is per saldo gelijk gebleven. Maatregelen zijn getroffen voor verdere beheersing, maar ondertussen nemen de bedreigingen waaronder cyberrisico’s (ook op de trein) toe, omdat het dreigingsbeeld blijft groeien | • De belangrijkste kritieke systemen in de logistieke treinbesturing zijn in 2019 en 2020 vervangen, en de grote overige operationele legacy systemen, waaronder reisinformatiesysteem en Data Warehousesystemen, worden over een periode tot 2022 grotendeels vervangen. Business continuïteit afspraken met leveranciers zijn aangescherpt. |
9. Wendbaarheid: | We hebben gedurende de coronacrisis Nederland in beweging gehouden en hebben ons aangepast aan de nieuwe omstandigheden, en daarmee bewezen wendbaar en flexibel te zijn. De financiële situatie en neerwaartse reizigersprognoses vragen dat we structureel werken aan een kleiner en wendbaarder NS. | • Ondersteund vanuit een Transformatieteam werkt NS gestructureerd aan kostenbesparingen en gedragsverandering zodat we slagvaardiger samenwerken en sneller inspelen op veranderingen. Ook bevorderen we doorstroom en omscholing zodat mensen in de veranderende context inzetbaar en flexibel blijven. |
10. Coronacrisis: | Dit risico is nieuw in 2020. De toenemende afwezigheid van direct personeel bij NS of ProRail leidt tot druk op uitvoeren van dienstregeling. NS is gedwongen om, in OV-brede afstemming, snel te reageren op overheidsmaatregelen. | • Vanuit de evaluatie van de 1e golf is de governance aangescherpt en zijn lessen getrokken voor eventuele nieuwe golven en overheidsmaatregelen. Monitoring beschikbaarheid personeel gebeurt via reguliere kanalen die hierop zijn aangepast. Eventueel afschalen van dienstregeling vanwege incidentele personeelstekorten is in verschillende varianten voorbereid. |