Onderstaande tabel vat de veelheid aan stakeholderdialogen van NS in Nederland samen. De nummering verwijst naar de thema’s uit de materialiteitsmatrix.
Europees | Aard dialoog | Inhoud dialoog | Effecten dialoog op beleid NS | |
EU-instituten, CER, UIC, ERA | Informerend, creërend en positiebepalend | 2, 5, 6, 9 | • | Versterken positie (internationale) reiziger |
• | Optimaliseren van de samenwerking tussen Europese spoorwegbedrijven en - instellingen | |||
• | Duurzame investeringen in spoorwegsector die bijdragen aan klimaatdoelstellingen door het stimuleren van de modal shift van air naar rail | |||
• | Herkenbaarheid NS als duurzame partner | |||
Nationaal (NL) | Aard dialoog | Inhoud dialoog | Effecten dialoog op beleid NS | |
Klanten (consumenten en zakelijk) | Informerend, creërend, monitoren | 2, 3, 7, 11 | Verbetering dienstverlening, o.a.: | |
Dienstregeling, OV-chipkaart, klanttevredenheid, afhandeling klachten en vragen, consumentenportfolio, zakelijk portfolio, samenwerking bus-, tram en metrobedrijven, toegankelijkheid. | • | Introductie van Treinwijzer: door het aanmelden van hun reis krijgen reizigers inzicht in de drukte in de trein | ||
• | Livegang NS Flex: Inmiddels reizen ruim 455.000 klanten met het gemak van achteraf betalen. Aan te schaffen online of via de balies van NS. Per 1 september is ook het Traject Vrij abonnement in een NS Flex variant beschikbaar. | |||
• | Het melden van overlast in de trein via app of sms is na overleg met de Oogvereniging toegankelijk gemaakt voor reizigers met een visuele beperking. Deze service is dit jaar uitgebreid naar de stations. | |||
• | Bij de upgrade van de kaartautomaten is in samenwerking met de Oogvereniging de eerste stap gezet in het introduceren van audio-feedback. | |||
• | Ontwikkeling van de NS Perronwijzer-app in samenwerking met Oogvereniging waardoor reizigers die de borden boven de perrons niet of moeilijk kunnen lezen deze informatie via de app tot zich kunnen nemen. | |||
• | Spits spreiding door aanpassing van collegetijden in diverse regio’s | |||
• | Verbeteren van communicatie tussen mensen met een auditieve beperking en de NS-Klantenservice. Momenteel staat een vragenlijst uit onder de doelgroep die is opgesteld met de belangenorganisaties die mensen met een auditieve beperking vertegenwoordigen en de ouderenbond. In 2021 worden op basis van de uitkomsten maatregelen genomen. | |||
• | Verbeteren klantcommunicatie voor en door mensen met een beperking. Samen met een brede groep belangenorganisaties die mensen met een beperking vertegenwoordigen zijn de toegankelijkheidspagina’s op NS.nl vernieuwd en zijn filmpjes gemaakt waarin de mogelijkheden van reizen met een beperking in Coronatijd worden toegelicht. | |||
• | Uitbreiding van het aantal stations met assistentieverlening (+25 stations) | |||
• | Scooter, fiets, trein en auto in NS Lab app: De toevoeging van de nieuwe vervoersmiddelen aan de NS Lab-app (de proeftuinapp van NS) betreft een proef die tot halverwege volgend jaar duurt. NS wil het met deze proef voor reizigers makkelijker maken om van deur tot deur te reizen met vervoer naar keuze. | |||
• | Per 1 september is de Jongerendagkaart beschikbaar. | |||
• | Op verschillende station poortjes gesloten, zoals op Den Haag Centraal en Goes. | |||
Aandeelhouder | Intensieve betrokkenheid | 1, 12, 14, 16 | ||
Prestaties NS, remuneratie, strategie, benoemingen, grote investeringen, normrendement van staatsdeelnemingen, financiële situatie, MVO | • | Vaststelling financieel beleid, benoeming nieuwe CEO en beloning directie | ||
• | Vaststelling normrendement 2020 | |||
• | Transparante verslaglegging volgens GRI | |||
• | Voortgang GRC-maatregelen en besparing efficiency maatregelen | |||
• | Nieuwe strategie 2020-2025 en consultatie bij vaststelling nieuwe strategie door RvC | |||
• | Beoordelen risicoprofiel van buitenlandse activiteiten, mede in context van corona | |||
• | Impact corona op financiële prestaties NS/besluit t.a.v. uitkering dividend 2019 in context van Beschikbaarheidsvergoeding | |||
• | Voorbereiding monitoring MVO doelen | |||
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 4, 6, 11, 14 | Onder andere: | |
Prestaties NS, (beheer) HRN-concessie, betrouwbaarheid, vervoercapaciteit, samenwerking, jaarcyclus, deur-tot-deurreis, HSL-Zuid-treindiensten, grensoverschrijdend vervoer, sociale- en spoorwegveiligheid, OV-chipkaart, toegankelijkheid, dienstregeling, transparantie, duurzaamheid | • | Vervoerplan 2021, halfjaar- en jaarverantwoording 2020 | ||
• | Dienstregeling 2021, 2022, en nieuwe productstappen (o.a. ICNG,) | |||
• | Afspraken tweede helft concessieperiode 2020-2025 | |||
• | Internationale treindiensten: komst directe Eurostar en nachttrein naar Wenen | |||
• | Contouren OV Toekomstbeeld | |||
• | Stappen richting nieuwe betaalwijzen (ook in NOVB verband) | |||
• | Corona en KPI’s/nakomen concessieverplichtingen, beschikbaarheidsvergoeding/OV-protocol | |||
• | Vaststellen flankerende toegankelijkheidsmaatregelen 2021-2022 na consultatie belangenorganisaties die mensen met een beperking vertegenwoordigen. | |||
• | Afvalreductie en -scheiding op stations. | |||
• | NS neemt doorlopend initiatief richting EZK, IenW en VNO-NCW om vorm te geven aan vervolgafspraken energie-efficiency (opvolger MJA3). | |||
Nationale politiek | Informerend, intensieve betrokkenheid | 1, 4, 5, 6, 8 11, 13, 15 | Onder andere: | |
COVID-19, Strategie NS, operationele prestaties, duurzaamheid inclusief circulaire economie, nieuw materieel, ERTMS, toegankelijkheid, HRN-concessie inclusief HSL, internationale treinverbindingen, OV-chipkaart/poortjes, diversiteitsbeleid, (sociale) veiligheid, dienstregeling, winter- en seizoensaanpak, service op stations, suïcidepreventie. | • | Spreidingsafspraken met onderwijsinstellingen | ||
• | Verbindingen van en naar regio’s, o.a. versnelling tussen Noord-Nederland en Randstad | |||
• | Onderzoek naar versnelling en uitbreiding van internationaal, grensoverschrijdende verbindingen | |||
• | Toegankelijk reizen met de trein | |||
• | Afvalreductie en -scheiding op stations. | |||
• | Maatregelenpakket sociale veiligheid, | |||
Toezichthouders ACM, IL&T, Autoriteit Persoonsgegevens (AP) | Betrokkenheid, consulteren (‘guidance’) en informeren | 4, 7, 10, 11, 14 | • | Verbetering uitvoering en dienstverlening |
Beantwoorden van standaard- en ad hoc informatieverzoeken. | • | Bevordering compliance | ||
• | Transparantie | |||
• | Positieduiding | |||
• | Veiligheid op het spoor vergroten, zowel voor NS als branchebreed | |||
ProRail | Intensieve betrokkenheid | 1, 4, 6, 7, 8, 9, 11 | Onder andere: | |
Lange Termijn Spoor Agenda, ontwikkeling dienstregeling, prestaties spoorsysteem, beschikbaarheid infrastructuur, veiligheid, toegankelijkheid, stationsontwikkeling, ERTMS, duurzaamheid | • | Samenwerking t.a.v. seizoenmaatregelen | ||
• | Samenwerking op het gebied van veiligheid(sbeleid) | |||
• | Samenwerking op het gebied van duurzaam ondernemen en toegankelijkheid | |||
• | Samenwerking op het gebied van stations (beheer, onderhoud, ontwikkeling en nieuwbouw) | |||
• | Een betere afstemming tussen infrastructuur en de dienstregeling [via de Stuurgroep MLT] | |||
• | Samenwerking ten aanzien van duurzame ontwikkeling en agendering op politieke agenda | |||
Locov | Intensieve betrokkenheid | 1, 2, 3, 5, 11 | Onder andere: | |
Dienstregeling NS, tarieven, reisinformatie, OV-chipkaart, service aan de reiziger, Vervoerplan, klantoordelen, punctualiteit, nieuw materieel, buitendienststellingen, toegankelijkheid, internationale verbindingen, HSL-diensten, NS-strategie. | • | Beter treinproduct door het verwerken van suggesties van consumentenorganisaties (denk aan suggesties mbt dienstregeling, nieuw materieel, prijsbeleid, toegankelijkheid, communicatie etc.). | ||
• | Overnemen diverse adviezen m.b.t. Abonnementen Update (besluit in 2019, effectuering in 2020) | |||
• | Overnemen adviezen m.b.t. voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging (besluit in 2019, effectuering in 2020) | |||
Geen verhoging minimumtarief per 1-1-2020 en geen afschaffing RAILPLUS in 2020 als gevolg van advisering consumentenorganisaties. | ||||
• | Geen verschillen tarieven eerste klasse tussen NS Flex en Reizen op Saldo naar aanleiding van het advies van de consumentenorganisaties (besluit oktober 2018, effectief in 2019). | |||
Belangenorganisaties, NGO’s, Anders Reizen (werkgeverscoalitie) | Betrokkenheid, consulteren, informeren | 4, 5, 6, 9, 11, 13 | Onder andere: | |
Bevorderen duurzame mobiliteit (via Anders Reizen), Sociaal beleid, Bevorderen toegankelijke treinreis voor mensen met een beperking | • | NS challenget haar vernieuwde strategie ‘NS onderneemt duurzaam’ in een stakeholderdialoog met directeuren van belangrijke NGO’s met als resultaat bruikbare feedback, waardering voor de duurzame koers van NS en versteviging van de relatie tussen belangrijke groene stakeholders en NS. | ||
• | NS verduurzaamt haar eigen mobiliteitsbeleid In 2020 is het interne vliegbeleid van NS aangepast: zakelijke reizen onder de 700 kilometer worden voortaan altijd per trein afgelegd. | |||
• | NS draagt bij aan de het realiseren van de maatregelen mbt duurzame personenmobiliteit uit het klimaatakkoord. | |||
• | In diverse aanbestedingen SROI-verplichtingen opgenomen voor leveranciers om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten | |||
• | De ceo van NS gaat in Coronatijd het gesprek aan met Ieder(in) en de minister van gehandicaptenzaken en spreekt uit dat NS ook in moeilijke tijden de inclusieve agenda zal behouden. Belangenorganisaties voor mensen met een beperking zien NS als betrouwbare en inclusieve partner. | |||
Vakbonden | Intensieve betrokkenheid | 4, 7, 13 | • | Implementatie afspraken CAO 2017-2020 en hieruit voortvloeiend HR-beleid |
CAO, sociale veiligheid, Corona, Handelingsperspectieven, werkgelegenheid (pact), pensioenregeling, sociaal plan, personele en sociale consequenties bij organisatieveranderingen, signalen m.b.t. medewerkers-(on)tevredenheid, medewerkersbelangen, lange termijn NS-strategie | • | Voorbereiding nieuwe cao | ||
• | Uitvoering Sociaal Plan | |||
• | Uitvoering pensioenregeling | |||
• | Uitvoeren en evalueren maatregelenpakket sociale veiligheid en uitvoeringsbesluit | |||
Leveranciers, onderaannemers | Consulteren en kennismaken, onderhandelen condities , contractafspraken maken, intensiveren samenwerking, innoveren en ontwikkelen | 6, 9, 12, 14, 15, 16 | • | Focus op kostenreductie voor NS als gevolg van financiële situatie NS |
Duurzaam ondernemen, Innovatie, Financiële prestaties, Integriteit en Compliance, Verantwoord Inkopen, Risicomanagement | • | Focus op continuïteitsrisico leveranciers ten gevolge van COVID 19 impact | ||
• | Focus op betrouwbaarheid en beschikbaarheid van producten en diensten voor bedrijfskritieke processen | |||
• | Bevorderen samenwerking en innovatie met partners (leveranciersmanagement) | |||
• | Realisatie MVO-doelstellingen (door verduurzaming hele keten) | |||
• | Introductie van nieuwe producten en diensten | |||
Media | Informerend, intensieve betrokkenheid | Alle NS-gerelateerde onderwerpen | • | Positieduiding |
• | Verbeteren beeldvorming NS in lijn met operationele prestaties | |||
Bestuurders en ambtelijke vertegenwoordigers provincies, metropoolregio’s en gemeenten, andere vervoerders en consumentenorganisaties | Informerend, onderhandelen, contractafspraken, crisismanagement, samenwerken, verkennen en onderzoeken | 1, 2, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 17 | • | Nieuwe, modernere stations en herontwikkeling stationsomgeving |
Kwaliteit treindienst, drukke treinen, punctualiteit, netwerkontwikkeling, (her)ontwikkeling bestaande stations, OV- en Spoortafels, BO MIRT NWNL, OV Toekomstbeeld en OV Ontwikkelagenda, (Nationale) Omgevingsvisie, dienstregeling, grensoverschrijdend vervoer, (sociale) veiligheid, ketenafspraken, regionale concessies, geluidoverlast langs het spoor, knooppuntontwikkeling | • | Regionaal maatwerk voor treinvervangend busvervoer bij buitendienststellingen | ||
• | Regionaal maatwerk voor dienstregeling contracten, bijvoorbeeld nachttrein Hilversum Utrecht-Amsterdam | |||
• | Gezamenlijke OV Ontwikkelagenda’s voor aantrekkelijke stations en betere bereikbaarheid van deur-tot-deur | |||
• | Maatwerk in HRN-dienstregeling en betere aansluitingen op regionaal OV | |||
• | Diverse fietsenstallingen naar 1e 24 uur gratis, uitbreiding P+R-locaties | |||
• | Samenwerken op regionale opgaven en ambities t.b.v. Toekomstbeeld OV | |||
• | Deur-tot-deurreis (incl. MaaS-projecten) | |||
• | Optimaliseren dienstregeling Noord-Holland Noord | |||
• | OV Fiets pop-up tijdens grote buitendienststelling Amsterdam Bijlmer ArenA in samenwerking met Amsterdam Bereikbaar | |||
• | ZWASH - Metropakket westkant Amsterdam om ruimte te maken op het spoor voor groei en de verstedelijkingsopgave aldaar | |||
• | Gezamenlijke –Regionale vervoerders, gemeente en Politie- veiligheidsactie op station Arnhem Centraal; | |||
• | Ontwerp nieuwe dienstregeling – samen met partners in de regio – t.b.v. doortrek Sprinter Leeuwarden-Meppel naar Zwolle in 2021; | |||
• | Quick scan ProRail-NS voor versnellingsmaatregelen Noord-Nederland – Randstad op middellange termijn, resultaten besproken met OV- en Spoortafel Noord-Nederland | |||
• | Dienstregeling Zeeland versnellen en verbeteren | |||
• | IC Randstad-Aken | |||
Intern: centrale ondernemingsraad, decentrale ondernemingsraden, mbo |