East Midlands Railway (EMR) levert uiteenlopende treindiensten in heel Engeland. Het gaat hierbij om intercityverbindingen over lange afstand tussen London St Pancras International en de plaatsen en steden in East Midlands en South Yorkshire, evenals regionale diensten tussen Liverpool en Norwich, door East Midlands en Noord- en Midden-Engeland.
Abellio's EMR-concessie loopt van 18 augustus 2019 tot augustus 2027 en kan door het DfT met twee jaar worden verlengd. Na afloop van ERMA per 31 maart 2022 zal een nieuwe looptijd worden bepaald.
Sinds het begin van de coronapandemie in maart 2020 heeft EMR zich erop toegelegd degenen die nu nog reizen, in staat te stellen zich op veilige, betrouwbare manier te verplaatsen. Daartoe is besloten tot een extra grondig reinigingsregime voor stations, treinen en werkplekken om de verspreiding van het virus tegen te gaan en personeel en reizigers te beschermen. Daarnaast heeft EMR in overeenstemming met de richtlijnen van de centrale overheid enkele tijdelijke dienstregelingen ingevoerd om de maatregelen op landelijk niveau te ondersteunen.
EMR zet vaart achter haar plannen om de volledige vloot te vervangen door nieuwe of gerenoveerde treinen op heel het net, waaronder een standaardvloot voor regionale diensten en de invoering in 2023 van de nieuwe hybride vloot (elektrisch en diesel), genaamd Aurora.
East Midlands (in miljoen €) | 2020 | 2019 |
Reizigersopbrengsten | 178,5 | 181,5 |
Overheidsinkomsten | 308,1 | 11,6 |
Opbrengsten | 486,6 | 193,1 |
EBIT | 25,2 | 16,5 |
Kapitaalinvesteringen | 6,1 | 11,2 |
PCS-garanties verstrekt door NS | 125,7 | 132,8 |
Overige garanties verstrekt door NS | 20,1 | 21,3 |
Totaal garanties verstrekt door NS | 145,8 | 154,1 |
Aangesproken PCS-garanties | - | - |
Overige aangesproken garanties | 20,1 | 21,3 |
Totaal aangesproken garanties | 20,1 | 21,3 |